VVD: Duitse tol alsnog om zeep?

3 november werd bekend dat de Europese Commissie en de Duitse bondsregering overeenstemming zouden hebben over de Duitse tolplannen. Fractievoorzitter Joost van den Akker van de VVD in het Limburgs Parlement zegt benieuwd te zijn of buitenlandse auto’s niet alsnog gediscrimineerd worden. Dan kunnen lidstaten toch naar het Europese Hof of burgers weigeren te betalen, aldus Van den Akker.

Hij hoopt dat de Duitse coalitiepartijen CDU en SPD het tolplan van Verkeersminister Dobrindt (CSU) afschieten, nu het erop lijkt dat enkel milieuvriendelijke Duitse auto’s gecompenseerd worden en de normale auto’s wel tol moeten gaan betalen. Dit zou indruisen tegen de afspraak in het Duitse regeerakkoord dat geen enkele autobezitter meer belasting zou moeten betalen. Mocht toch sprake zijn van discriminatie van buitenlandse automobilisten, roept de VVD Limburg de Nederlandse regering op alsnog naar het Europese Hof te stappen. Of burgers kunnen simpelweg t.z.t. weigeren te betalen en zo een rechtszaak uitlokken. Ook de Duitse rechter is immers gehouden aan Europees recht, dat voorrang heeft op (Duitse) nationale wetgeving.

De VVD Limburg heeft in het verleden al tegen dit plan geprotesteerd en actie gevoerd. Een Duits tolvignet is een ramp voor het grensverkeer en bovendien discriminerend omdat Duitsers de kosten van de tol konden aftrekken van de belastingen, maar buitenlandse automobilisten niet. Dit is in strijd met het vrij verkeer in de Europese Unie. Ook zouden de kosten voor een tolvignet voor periodes korter dan een jaar in sommige gevallen onevenredig hoog zijn.

Bekijk het fragment uit WNL Goedemorgen Nederland van 4 november 2016

Zie het bericht op 1Limburg

En bekijk hier het fragment uit L1 Nieuws van 4 november 2016: