Column: Limburg bereikbaar

Mobiliteit hoort bij een vrije en dynamische samenleving. Limburgers verwachten terecht dat ze hun waardevolle tijd niet in de file verdoen. Daarom is bereikbaarheid de belangrijkste voorwaarde voor economische ontwikkeling. Voor veel ondernemers zijn de files in Limburg een te grote belasting en vormen ze een bedreiging voor groeikansen en banen. Voor de transportwereld zijn ook spoor, water en lucht een belangrijk onderdeel van onze infrastructuur. De VVD wil daarom fors investeren om knelpunten in bereikbaarheid op te lossen.

Nu de ‘ruit om Eindhoven’ is afgewezen door de Tweede Kamer stelt de VVD Limburg voor om het vrijgekomen geld meteen in de verbreding van de A67 Eindhoven-Venlo te steken, plus de aanpak van vrachtwagenparkeerplaatsen.

De aanvankelijke bezuinigingen op de A67 wil de VVD Limburg nu het kan meteen terugdraaien. Ook de transportsectors vraagt hier om, op de logistieke corridor, Antwerpen – Eindhoven – Venlo – Duisburg.

Daarnaast blijft de VVD Limburg inzetten op de verbreding van de A2. Het blijft frustrerend dat er elke ochtend een file staat richting Eindhoven, die vaak al ter hoogte van Weert/Nederweert begint. Kredietbeoordelaar Standard & Poor’s stelt, dat als Nederland 1 procent van het bruto binnenlands product investeert in infrastructuur, dat naast een economische groei van 1,8 procent, ook nog een 34 duizend banen oplevert.

Elke euro die de overheid in een nieuwe weg, spoorlijn of waterweg steekt, levert na drie jaar 1,80 euro aan economische groei op. In de rest van de eurozone is dat 1,40 euro, in Duitsland 1,20 euro en België 1,10 euro.

Goed argument om deze investeringen aan te gaan!

Scroll naar boven