Wa­ter­sley kan groei­en dank­zij Pro­vin­cie

Sports & Talentpark Watersley kan dankzij een erfpachtconstructie met de Provincie Limburg doorgroeien. Het park is al sinds 2014 een topsportcentrum voor atleten uit binnen en buitenland. Vanwege haar goede faciliteiten voor talentontwikkeling is Watersley huisvestingspartner van ‘Team NL’ van NOC*NSF geworden.

De eigenaar van het park wil de (top)sportlocatie verder doorontwikkelen. Om dat te realiseren moest het volledige terrein van de voormalige zorglocatie Pergamijn worden gekocht. Watersley huurde enkele panden op het terrein. Om het sportpark, waar naast topsport ook breedtesport plaatsvindt, verder te ontwikkelen heeft de Provincie Limburg de helpende hand geboden.

De totale aankoop was een forse investering die niet alleen op te brengen is voor Watersley Development. De Provincie Limburg heeft de gronden gekocht en in erfpachtconstructie uitgegeven aan de ondernemer. Hierdoor kan de voormalige zorglocatie Watersley worden doorontwikkeld tot een internationale wooncampus voor topsporttalent. Door deze constructie kan het topsportcentrum in Limburg verder groeien.

Gedeputeerde Joost van den Akker (Economie en Kennisinfrastructuur): “Door de gronden als Provincie aan te kopen en in erfpachtconstructie uit te geven, maken we als Provincie doorontwikkeling van ondernemerschap mogelijk. En daarmee ook duurzame werkgelegenheid. Tegelijk geven we met deze investering een stevige impuls aan een duurzame infrastructuur voor de talentontwikkeling en topsport in Limburg.”

Topsport in bosrijke omgeving
Het Watersley-terrein is een parkachtig terrein van ca. 29 ha dat beschikt over groepswoningen, paviljoens, een studentenflat (150 kamers) en andere accommodaties voor gemeenschappelijk gebruik. Op dit moment verblijven al zo’n 60 tot 70 talentvolle jonge sporters op het park, waarbij specifiek gefocust wordt op de wieler- en triatlonsport. Het park is daarnaast ook als een ideale omgeving gebleken voor breedtesporten, zoals obstacle run. Gehuisvest zijn op dit moment de nationale selecties MTB-junioren en U23 dames van de KNWU. De sporters genieten ook hun opleiding in de regio en trainen dagelijks in de omgeving. Verder is het Dames Protour team van Sunweb op Watersley gehuisvest, worden hun trainingskampen vanuit Watersley gefaciliteerd en wordt tevens de shortstay op het Watersley-terrein gebruikt voor buitenlandse renners uit de ploeg. Ook is het NTC-triatlon op Watersley gevestigd. Alle jonge talenten wonen er permanent en vele trainingsstages van buitenlandse teams worden vanuit Watersley georganiseerd. Fortuna Sittard heeft er eveneens een teamhuis voor haar jonge internationale talenten. Tot slot heeft USA-Cycling Watersley reeds in 2014 gekozen als permanente verblijfslocatie voor talentontwikkeling in Europa. Voor de invulling van de faciliterende trainings- en zorgprogramma’s wordt nadrukkelijk samengewerkt met Topsport Limburg en Het Topsport Expertise en Innovatie Centrum (TEIC). De sociaal-maatschappelijk rol van Sports & Talentpark Watersley komt tot uitdrukking in de samenwerking met Stichting Pergamijn, Stichting Talent, het LWTC en anderen bij het beheer, onderhoud en exploitatie van het park.

Erfpachtkader
De erfpachtconstructie past in het door Provinciale Staten vastgestelde erfpachtkader. Binnen dit kader kan Gedeputeerde Staten toetsen. Een belangrijke voorwaarde voor het inzetten van erfpacht voor de provincie Limburg is het faciliteren en versnellen van duurzame economische ontwikkeling in Limburg. Verwacht wordt dat in 2019 de werkgelegenheid op Watersley zal toenemen van 25 naar 37 personen.

Foto: Facebook.com / Watersley