Erfgoedmanifest aan kerkdeur gespijkerd!

1.AntonmetmanifestVandaag heeft Statenlid Anton Kirkels het “manifest voor het Limburgs Erfgoed” aan de kerkdeur van de 15e eeuwse Paterskerk in Weert gespijkerd. Met deze symbolische daad en het manifest met de daaraan verbonden “zeven punten voor het Limburgs Erfgoed” vraagt hij aandacht voor het nieuwe cultuurbeleid van de provincie Limburg.

VVD Statenlid Anton Kirkels is er groot voorstander van dat nieuw beleid zich ook baseert op wat er leeft in de haarvaten van onze samenleving. Hij heeft dan ook van november tot en met februari een groot aantal verenigingen en organisaties bezocht, zoals historische genootschappen, heemkundeverenigingen, etc. Deze Limburgse Erfgoed Tour bracht hem van Schinnen tot Nederweert en van Venlo tot aan Maastricht.

Tijdens deze ledenbijeenkomsten is veel inspiratie opgedaan, zijn voorstellen gedaan en kansen voor het Limburgs Erfgoed op tafel gekomen. Daar zaten soms echte juweeltjes bij. Zoals het openen van de kleitunnels in de omgeving van Tegelen, zodat de kleitreintjes weer zouden kunnen gaan rijden; een kans voor educatie én toerisme. Het zelfde geldt bijvoorbeeld voor de ondergrondse gangen die toegeschreven worden aan de Bokkerijders rond Schinnen. Historie en gruwel in één levert de beleving die geschiedenis levend maakt.

3.AntonmetmanifestVrijdag 6 maart is het manifest openbaar gemaakt. Rond de dag van de verkiezingen zal het worden toegezonden aan het college van GS en de politieke partijen die ná 18 maart het nieuwe provinciaal bestuur gaan vormen. Want de zeven punten voor het Limburgs Erfgoed zijn het stuk voor stuk waard om opgenomen te worden in het provinciaal cultuurbeleid voor de aankomende bestuursperiode.