#JeSuisCharlie demonstratie Maastricht

N.a.v. de terreuraanslag in Parijs vond donderdag 8 januari om 18.00u vanaf de Markt in Maastricht een stille demonstratie voor (pers)vrijheid en democratie plaats. “Als de meest Franse en Europese stad van Nederland staat Maastricht zij aan zij met Parijs, ” aldus Joost van den Akker, VVD-fractievoorzitter in Provinciale Staten van Limburg, en initiator samen met bestuursleden van de JS en JOVD. Zo’n 800 demonstranten liepen een stille mars. Onder hen waren burgemeesters Hoes (Maastricht), Cox (Sittard-Geleen), Som (Kerkrade), gouverneur Bovens, Frans honorair consul Camille Oostwegel, gedeputeerde Kersten, gemeenteraads- en statenleden, de Kamerleden Van Helvert en Fokke en korpschef Veldhuis. De mars werd voorgegaan door gepast tromgeroffel van de Fanfaar St. Joezep. Gouverneur Bovens noemde de opkomst indrukwekkend.
De demonstratie startte op de Markt voor het stadhuis en voert in 2 km langs de redacties van Dagblad De Limburger en universiteitsblad Observant, de Universiteit Maastricht en eindigt bij het Frans herdenkingsmonument van de Eerste Wereldoorlog aan de Nieuwenhofstraat. Deelnemers werd opgeroepen schrijfgerei mee te dragen en daaraan werd gehoor gegeven.
Voorafgaand spraken burgemeester Hoes en korpschef Veldhuis in het stadhuis een lans voor vrijheid van meningsuiting en de rol van de politie om die te beschermen. Bij het Frans monument sprak Loek Radix (directeur Limburgse kranten) bevlogen over de persvrijheid en Camille Oostwegel maakte bekend dat Charlie Hebdo de volgende dag Frans ereburger zou worden. Joost van den Akker dankte alle aanwezigen voor hun komst, gemeente en politie voor het snelle mede mogelijk maken van de tocht en de slagwerkers van Fanfaar St. Joezep:
“Het woord en beeld van een cartoon zijn zo sterk dat zij geen gesproken woord nodig hebben. Vanavond heeft Maastricht laten zien dat wij niet de grenzen moeten opzoeken maar als tolerante stad juist de grenzen moeten oversteken. Zo staan wij als Maastrichtenaren, Limburgers en wereldburgers zij aan zij met Parijs. Vanavond laten wij hier, bij het monument voor de Franse vluchtelingen uit de Eerste Wereldoorlog,  zien dat het ‘Marchons, marchons’ uit de Marseillaise verbonden is met het Nederlandse motto ‘Je maintiendrai’ – ik zal handhaven!”
De pers zelf deed uitgebreid verslag van de demonstratie:
L1NWS 19:30:

L1 Radio-interview met Joost van den Akker;
Reportage TV Maastricht:

NRC Next, vrijdag 9 januari:

Embedded image permalink