Ons verhaal.

Limburgs beste dagen liggen nog voor ons. Daar, we hebben het gezegd. Wij hebben genoeg van al het pessimisme over onze mooie provincie van binnen- en buitenaf. Wij geloven dat Limburg uniek is en dat we het nog beter kunnen gaan hebben met z’n allen.

Veel Limburgers zijn aanpakkers en zetten zich elke dag in voor hun omgeving. Bijvoorbeeld een ondernemer die alles op alles zet om het bedrijf te laten slagen, een timmerman die hard werkt om een mooie veranda te bouwen of een verpleegster die liefdevolle zorg geeft. Dat vergt lef, elke dag weer.

De politiek moet dat ook weer meer gaan tonen. Het lef om een optimistisch geluid te laten horen tegenover pessimisten die alleen maar negatief zijn over Limburg. Het lef om Limburgers hun eigen levens te laten leiden en niet te doen wat anderen hen opleggen. Problemen benoemen en ze dan aan te pakken, dat is Limburgs Lef.

Wij geloven dat de toekomst van Limburg rooskleurig is. Dat we het allemaal nog beter kunnen hebben in onze unieke en mooie provincie. Juist door verder te bouwen op de kracht en unieke kwaliteiten van ons Limburg kunnen we een voorloper in Nederland worden. Dit vergt wel dat we lef tonen. Dat we pessimisten ons niet laten overschreeuwen en dat we leren van ons verleden.

We hebben al veel om trots op te zijn. Op onze Limburgse cultuur, van de abrikozenvlaai tot de lokale harmonie. Op onze Limburgse gastvrijheid, onze gemeenschapszin en onze kwaliteit om van het leven te genieten. Op onze prachtige natuur, van het Heuvelland tot de Maasplassen. Op ons geweldige Limburg, waar jong en oud nog net wat meer respect voor elkaar hebben en oog voor elkaar.

Al die dingen die we in Limburg misschien gewoon vinden zijn niet vanzelfsprekend. Dit willen we uiteraard behouden en koesteren. Koesteren betekent echter niet stilstaan, maar juist dat wat ons uniek maakt omarmen en daarop verder bouwen. De toekomst is niet per definitie negatief, de toekomst is open voor de optimisten om er wat moois van te maken. Het ligt in onze eigen handen.

We kennen allemaal wel de mensen die online onder nieuwsberichten hun gal spuwen, die zeggen dat de toekomst alleen maar ellende brengt. Deze pessimisten worden bovendien gevoed door politici die ze angst aanpraten voor politiek gewin. Ze geloven simpelweg niet in Limburg en onze kracht. Daar ergeren wij ons aan. We moeten lef tonen door daar een duidelijk optimistisch geluid tegenover te stellen. Problemen benoemen en ze durven aanpakken met een frisse optimistische blik.

Lef hebben betekent ook dat we eerlijk kijken naar ons verleden en daar lessen uit trekken. Nog niet zo lang geleden werd voor de meeste Limburgers door anderen bepaald hoe ze hun leven moesten leiden. Of dat nu door de kerk was, door de werkgever of door de overheid. Ons verleden is een verleden waar gewone Limburgers weinig te zeggen hadden over hun eigen pad. Wij willen dat iedereen in Limburg zijn of haar eigen pad kan uitstippelen. Dat Limburgers niet altijd hoeven doen wat anderen hen opleggen. Wij willen dat mensen met lef hun eigen keuzes kunnen maken, want dat maakt Limburg zo’n mooie plek.

Iedereen die doorpakt en lef toont, daar zetten wij ons voor in. Dit zijn de mensen die we in hun kracht moeten zetten om te zorgen dat Limburg een mooie toekomst heeft. De optimisten die voor ons allen een rooskleurige toekomst mogelijk maken, die ervoor zorgen dat jongeren hier willen blijven wonen, die ervoor zorgen dat Limburg een vooruitkijkende en open blik heeft als unieke grensprovincie.

Wij gaan bouwen op onze kracht en obstakels weghalen voor de aanpakkers in Limburg. We stellen deze grote meerderheid van optimistische Limburgers centraal en niet de pessimisten of de mensen die vastzitten met hun denken in het verleden. Voor deze mensen doen wij het. De ondernemer die zorgt voor banen, de docent die onze kinderen leert lezen, maar ook waar hun kwaliteiten liggen, en de politieagent die er voor zorgt dat wij allemaal rustig kunnen gaan slapen. Voor hen zet de VVD zich in, voor de mensen die hun schouders onder onze provincie zetten. Met typisch Limburgs lef.

Meedoen met de
VVD?